Uczennice KLO w Brusach były z Erasmusem w Portugalii

Dodane: 2022-10-06

Pod koniec września 2022 r. pięć uczennic wraz z nauczycielami z Kaszubskiego Liceum Ogólnokształcącego w Brusach wzięło udział w tygodniowym wyjeździe do Portugalii. W trakcie spotkania w portugalskim São Brás uczennice, wspólnie z uczniami z Portugalii, Słowacji, Włoch i Turcji, poznawali tamtejszą sytuację związaną z gospodarką wodną.

„W ramach programu Erasmus+ "Water is not only water, water is our future" pięć z nas miało szansę spędzić tydzień w Portugali, w Algarve. Mieszkałyśmy w domach portugalskich uczniów biorących udział w projekcie. Gościli nas Leonor, Matilde, Luís, Guilherme i João. Podczas pobytu odwiedziliśmy muzeum kostiumów, gdzie poznaliśmy również metodę pozyskiwania korku, czyli kory drzewnej. Jest to jeden z największych i najważniejszych towarów eksportowych Portugalii, z którego robione są np. meble, podłogi oraz akcesoria. Zwiedziliśmy również szkołę w São Brás, do której uczęszczają nasi gospodarze. Byłyśmy pod wrażeniem dużych sal lekcyjnych i sportowych, a na szkolnej stołówce miałyśmy okazję spróbować lokalnej kuchni. Byłyśmy w pięknym miejscu, jakim jest luksusowy hotel „Vila Vita Parc Resort & Spa”, gdzie widziałyśmy w jaki sposób odsalana jest woda z oceanu.

Następny dzień spędziłyśmy w szkole, gdzie wspólnie z uczniami z Turcji, Słowacji, Włoch oraz Portugalii, pracowaliśmy nad piosenką o wodzie oraz pisaliśmy listy skierowane do Matki Ziemi. W programie była także zaplanowana wycieczka do lasu, w którym uczyliśmy się jak zabijać inwazyjny gatunek drzewa - akacje. Rośliny te pobierają bardzo dużo wody, której w Portugalii brakuje, dlatego należy je wytępić. Jeden dzień w całości poświęcony był spędzaniu czasu na plaży na Farol Island, na którą dotarliśmy łodzią. Graliśmy w grę orientacyjną, kąpaliśmy się w oceanie oraz spróbowaliśmy owoców morza. Ostatni dzień przeznaczyliśmy na zwiedzanie starego miasta Faro oraz katedry. Wieczory spędziliśmy z naszymi nowymi znajomymi, integrując się z uczniami z pozostałych państw biorących udział w projekcie, świetnie się przy tym bawiąc.

Cała podróż wiele nas nauczyła. Uświadomiła nas o problemach związanych z brakiem wody na świecie. Poznaliśmy panującą tam kulturę, przy okazji szkoląc swoje umiejętności języka angielskiego. Warto dodać, iż mieszkańcy byli bardzo uprzejmi, otwarci i z przyjemnością nas ugościli w swoich domach. Wracamy ze wspaniałymi wspomnieniami i nowymi doświadczeniami. Mamy nadzieję, że zobaczymy się w kwietniu w Polsce, gdzie to my będziemy gospodarzami.”

Justyna Cysewska, Katarzyna Czapiewska, Daria Kiedrowicz, Milena Szczęsna oraz Paulina Zygmańska.